Recensie

‘Van schootkind tot schoolkind’ van Ewald Vervaet.

Voor Uitgeverij Elmar mocht ik dit boek recenseren, wat ik met veel genoegen heb gedaan.

Dank je wel Ton!

RECENSIE

Titel: Van schootkind tot schoolkind

Auteur: Ewald Vervaet

Uitgeverij: Elmar

Verschijningsdatum: November 2017

Genre: Opvoeding van kinderen en jongeren

Paperback – 244 Bladzijden

ISBN: 978 90 389 265 13

NUR: 854

 

OVER DE AUTEUR                                                                                                                    Ewald Vervaet (1949) zijn wieg stond in Westerdorp.

Vervaet is ontwikkelingspsycholoog, onderzoeker en docent.                                          In Nederland is hij toonaangevend op het gebied van de ontwikkelingspsychologie van kinderen tussen de nul en acht jaar.

Eerder schreef Vervaet onder andere:

Je baby ontdekt de wereld

Het raadsel intelligentie

Groeienderwijs en

Naar school.

 

SAMENVATTING EN MIJN MENING                                                                                      In Van schootkind tot schoolkind beschrijft de auteur de psychologische ontwikkeling, die kinderen tussen de 0 en 8 jaar doormaken.
In begrijpelijke taal vertelt hij over de veertien fasen die worden doorlopen om van baby tot een redelijk zelfstandig en schoolrijp kind op te groeien.

Werkelijk iedere fase in het leven van de kinderen wordt beschreven.                          Na elke duidelijke uitleg, die veelal tot in detail is verwoord, wordt voor meer informatie verwezen naar een van de andere boeken van de auteur.                              Dit leest niet fijn en geeft de lezer het gevoel, dat hij nog niet genoeg informatie heeft van hetgeen beschreven wordt. Voelt als reclame.

Bij de verschillende ontwikkelingsfasen vind je kleine testen waarmee je kunt nagaan hoe je bepaalde gedragingen moet zien. Als je bijvoorbeeld weet waarom je kind huilt, aandacht vraagt of niet wil eten, kun je er beter op inspelen.                    Dit maakt het opvoeden gemakkelijker en leuker.

In vijftien hoofdstukken, waarin de fantasiekinderen Bas en Laura de hoofdrol spelen, worden de (toekomstige) ouders meegenomen op ontwikkelings- en ontdekkingsreis van hun kind.

In de eerste levensmaanden van Bas en Laura gebeurt er ontzettend veel.                  Zo moeten ze bijvoorbeeld zelf melk gaan drinken, terwijl ze eerst via de navelstreng te eten kregen. In mamma’s buik werden ze warm gehouden en nu moeten hun lijfjes dit zelf doen.                                                                                        En ze maken kennis met de buitenwereld. Dit zijn in psychologisch opzicht veel nieuwe indrukken.

De auteur laat Bas en Laura dingen zeggen en doen, die zo goed mogelijk de onderzoeksresultaten van anderen en hemzelf weergeven.

In het laatste hoofdstuk wordt het woord ‘fasen’ aan de hand van drie onderwerpen onder de loep genomen:

  1. Wat is een fase?
  2. Drie mogelijke misverstanden over fasen en
  3. Fasen zouden niet bestaan

In dit boek wordt onder andere antwoord gegeven op de vragen:

  1. Waar komt angst voor vreemden vandaan?
  2. Wanneer begint het echte praten? en
  3. Hoe reageert een kind als het zichzelf in een spiegel ziet?

Iets meer dan tweeënhalf jaar na hun biologische geboorte worden kinderen psychologisch geboren. Het identiteitsbesef is er nu, omdat ze naast besef van het jongste verleden ook toekomstbesef hebben. Dat ze dit vermogen hebben valt op te maken uit hun vermogen tot sorteren. Ze zijn bijvoorbeeld in staat om kleur bij kleur te leggen.

Als fase twaalf kinderen zien Bas en Laura letters als afbeeldingen.                              Als je aan ze vraagt welk woord langer is: ‘reus’ of ‘kabouter’, dan is hun antwoord: ‘reus’.                                                                                                                                        Doordat ze deze figuren voor zich zien, weten ze dat een reus groter is dan een kabouter. Het is concreet voor ze en ze denken logisch.

Door het lezen van dit fascinerende boek zul je als ouder meer van de ontwikkeling zien van je kind. Het zal daarnaast je plezier in de ontwikkeling van je kind vergroten en verdiepen.

Het is een boek met veel herkenning, dat je in je eigen tempo leest. Elke week een stukje of zo nu en dan terugbladeren. Maar meestal zullen ouders vooruit lezen om te zien wat ze binnenkort kunnen verwachten van hun kind.

Dit boek is geen maatstaf, maar een gemiddelde van wat je van je kind mag en kunt verwachten. Wat je wel kunt zien is waar jouw kind zich bevindt in zijn ontwikkeling. Aan de hand van de beschreven proefjes kun je dit zelf vaststellen.

In dit boek is een ‘Toegift’ opgenomen: ‘Het leesrijpe kind leert lezen; het schrijfrijpe kind leert schrijven.’

Van schootkind tot schoolkind is ook uitermate geschikt voor mensen die beroepsmatig met kinderen in de leeftijd van 0 tot 8 jaar werken.

4****

 

6 Reacties

  1. Mooie recensie en lijkt me een interessant boek. Mijn kinderen zijn ook het huis uit, maar misschien hebben ze er wat aan voor mijn kleinkinderen inderdaad.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.